Terveyspolitiikka

Logo Euroopan parlamentti.png

MEP Interest Group

Yhä useammat Euroopan parlamentin jäsenet osoittavat kiinnostusta integratiiviiseen lääketieteeseen sekä täydentävään ja vaihtoehtoiseen lääketieteeseen (CAM) osana terveyspolitiikkaa. Myös useat suomalaiset Europarlamentin jäsenet ovat ilmaisseet kansalaisten kasvavan tarpeen saada käyttöön turvallisia ja tehokkaita integratiivisen lääketieteen menetelmiä.

Äskettäin perustettu Integratiivisen lääketieteen ja terveydenhuollon Interest group (MEP Interest Group on Integrative Medicine and Health) jatkaa entisen MEP CAM Interest Group:n työtä. Ryhmä kokoaa yhteen parlamentin jäsenet, jotka työskentelevät yhdessä edistääkseen CAM:n sisällyttämistä osaksi integroitua lääketiedettä sekä terveyttä ja hyvinvointia Euroopan parlamentin kansanterveyspolitiikassa.

MEP Interest groupin tapahtumat ovat Euroopan parlamentin järjestämiä tilaisuuksia, joita parlamentin jäsenet isännöivät tarjotakseen tietoa parlamentin jäsenten kollegoille erillisistä aiheista. Suomalainen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen on yksi ryhmän varapuheenjohtajista.

Tuoreimmat tilaisuudet Euroopan parlamentissa

Aikaisemmat tilaisuudet Euroopan parlamentissa

cam_conference_9-10-12_brussels_21.jpg

CAM Konferenssi Euroopan Parlamentissa 9.10.2012

Euroopan Parlamentti järjesti 9.10.2012 CAM-konferenssin, jossa todettiin: näitä hoitomuotoja tarvitaan Euroopassa ja niiden tulevaisuus on turvattava lainsäätäjien ja valvovien viranomaisten taholta. Lisäksi halutaan tukea näihin hoitomuotoihin liittyvää tutkimusta. Tähän mennessä on tiedossa, että täydentävät hoitomuodot mahdollistavat terveydenhoidon kustannusten säästöä, koska ne painottavat ennaltaehkäisyn merkitystä. Lisäksi kroonisten sairauksien pitkäaikaishoidossa näillä menetelmillä voidaan vähentää sairaalahoitotarvetta ja vähentää tavanomaisten lääkkeiden käyttöä.

CAMconferAM_small.jpg