Antroposofiset lääkärit

Kuka voi harjoittaa antroposofista lääketiedettä?

Antroposofista lääketiedettä (AL) voivat harjoittaa perinteisesti koulutetut lääkärit kaikilta lääketieteen erikoisaloilta saatuaan saatuaan täydentävän jatkokoulutuksen antroposofisen lääketieteen alalla.

AL tuo lisän perinteiseen lääkehoitoon joko täydentäen tai tuoden vaihtoehdon. Antroposofiset lääkärit käyttävät antroposofisia lääkkeellisiä valmisteita ja antroposofisia terapioita, joita toteuttavat niihin erityisesti kouluttautuneet terapeutit.

AL:ttä harjoitetaan yksityisvastaanotoilla, avohoitoyksiköissä ja joissakin maissa myös antroposofisissa sairaaloissa ja sairaaloiden osastoilla. Monet näistä toimivat osana julkista terveydenhoitoa.

AL on integroitu myös tehohoitoa ja ensiapua antavien sairaaloiden toimintaan (sisältäen yliopistollisia opetussairaaloita) ja antroposofisille osastoille perinteisissä sairaaloissa ja perusterveydenhuollon yksiköissä.

AL:ttä harjoitetaan kaikilla lääketieteen erikoisaloilla mukaan lukien sisätaudit, kirurgia, kardiologia, dermatologia, neurologia, gynekologia ja obstetriikka, onkologia, ortopedia, psykiatria ja reumatologia.

Visite.jpg

Antroposofisen lääkärin pätevyyden myöntäminen edellyttää täysin suoritettua lääkärin peruskoulutusta (laillistettu lääkäri).

Osoitus vuoden pituisesta täysiaikaisesta antroposofian ja antroposofisen lääketieteen perusteiden opinnoista tai kolmivuotisesta osa-aikaisesta työn ohessa suoritetusta koulutuksesta tai vastaavasta osoitettavissa olevasta intensiivisestä itseopiskelusta mukaan lukien etäopinnot.

Antroposofiset lääkärit Euroopassa ja maailmalla

Antroposofista lääketiede harjoittaa siihen kouluttautuneet lääkärit ja valmisteita määrää yli 30.000 lääkäriä 19 EU jäsenvaltiossa (Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Eesti, Englanti (United Kingdom), Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Latvia, Portugali, Puola, Romania, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Tanska, Tsekki) ja Norjassa, Sveitsissä ja Euroopan ulkopuolella, yhteensä yli 60 maassa ympäri maailmaa.

3aDoctorsEurope.jpg
3bDoctorsWorld.jpg

Antroposofisen lääkärin koulutus

Antroposofisen lääketieteen koulutus edellyttää tavanomaisen lääketieteen yliopistotutkinnon ja lääkärin laillistuksen.

Antroposofisen lääketieteen jatkokoulutus on standardisoitu (Core curriculum).

Core Curriculum Postgraduate Medical Training in Anthroposophic Medicine (download pdf)

Antroposofisen lääkärin pätevyysvaatimukset

Antroposofinen jatkokoulutus lääkäreille on mahdollista tällä hetkellä seuraavissa maissa:

English Training emerson college.jpg
Emerson-Logo-Green-CMYK-16.png

A 3-year training course with a strong experiential quality, with visits to hospitals in Germany and Switzerland, for doctors, who have English as a first or second language looking for a training internationally accredited by the Medical Section at the Goetheanum.

There are 9 modules of around 1 week each. It is possible to participate in many modules on line, if travel to the UK and Europe is financially prohibitive.

Based in the UK, open to Doctors Worldwide. Starts 28th January 2023

20121 MILANO
www.medicinaantroposofica.it

Ranska

Institut de Formation en Médecine Anthroposophique (IFEMA)
IFEMA – Secrétariat
Véronique Nguyen
68059 MULHOUSE CEDEX 2

www.ifema.fr

Unkari

Three year doctor's and therapist's training course in Hungary

Espanja

El Instituto para la Formación en Medicina
y Terapias Antroposóficas
Calle Manuel Tovar 3, 2º 28034 de Madrid.

logo.jpg
Ausbildung Arlesheim.png