WHO:n vertailuarvio antroposofisen lääketieteen koulutuksesta
Vastatakseen antroposofisen lääketieteen kasvavaan suosioon maailmanlaajuisesti, Maailman terveysjärjestö (WHO) on julkaissut 29.3.2023 antroposofisen lääketieteen koulutuksen vertailuarviot (benchmarks).
"WHO:n vertailuarvio antroposofisen lääketieteen koulutuksesta"
WHO:n pätevyysvaatimusten asettaminen kaikille antroposofisen lääketieteen (AL) alalla toimiville ammattilaisille kuvastaa sen merkitystä maailmanlaajuisena lääketieteellisenä käytäntönä ja tarjoaa potilaille ennustettavan tason hoitoa.
Asiakirja koostuu kolmesta osasta:
-
tausta: yleiskatsaus AL:n kehitykseen ja peruskäsitteisiin
-
antroposofisen lääketieteen koulutus: oppimistulokset, joita vaaditaan kunkin AL-alan jokaisen osa-alueen osalta ja
-
turvallisuuskysymykset: antroposofisten lääkevalmisteiden (anthroposophic medicinal products, AMP) käyttöön ja antroposofiseen hoitokäytäntöön liittyvät yleiset varotoimet ja vasta-aiheet
Nämä kolme osaa muodostavat täydelliset vertailuarvioperusteet AL-koulutusta varten.
Asiakirjassa asetetaan normit ja standardit, ja siinä esitetään terveydenhuollon työntekijöiden vähimmäiskoulutusvaatimukset, jotta he voivat harjoittaa vastaavaa AL-ammattia. Se on hyödyllinen lähdeviittaus, johon voidaan verrata ja arvioida nykyistä käytäntöä, mistä on hyötyä poliittisille päättäjille, terveydenhuollon työntekijöille, koulutuksen tarjoajille ja suurelle yleisölle.
WHO:n vertailuarvion laatiminen on pitkä prosessi
Asiakirjan johdannossa kuvataan, miten asiakirjassa noudatettiin WHO:n vakiintuneita menetelmiä vertailuarvioiden kehittämiseksi koskien perinteistä, täydentävää ja integroivaa lääketiedettä.
WHO:n sihteeristö loi ehdotuksen suunnitelmaa ja työn laajuutta varten. AL:n jo olemassa olevia koulutusvertailuarvioita ja koulutusta koskevia julkaisuja tarkasteltiin, jotta voitiin löytää mahdolliset tiedolliset puutteet.
Kunkin AL-alan kansainvälistä ammattijärjestöä pyydettiin vuonna 2017 välittämään jo olemassa olevat kansainväliset koulutusasiakirjat. Asiakirjojen edellytettiin kattavan 11 kohtaa, joita tarvittiin tämän asiakirjan laatimiseksi: AL-alan määritelmä; pääsyvaatimukset; koulutuksen osatekijät; tietoja, käsitteitä ja teorioita koskevat oppimistulokset; kliinistä osaamista ja käytäntöä koskevat oppimistulokset; tutkinnon suorittamiskriteerit; koulutuksen kesto; opetusmenetelmät; ammattitaitoa, yhteistyötä, potilaan oikeuksia ja tutkimusta koskeva koulutus; turvallisuus; opetussuunnitelmat/koulutustuntien jakautuminen.
Lisäksi tehtiin kattava katsaus, jossa käytettiin tietokantoja Pubmed, Medline, Cochrane Library, SAGE journals, Wiley Online, CINAHL, PsycInfo, Anthromedics/ Der Merkurstab tammikuun 2012 ja huhtikuun 2022 välisenä aikana julkaistujen julkaisujen osalta.
Vertailuarvioasiakirjan valmistelua varten WHO ja laatimisasiantuntijat ottivat yhteyttä kunkin AL-alan kansainvälisiin ammattijärjestöihin ja pyysivät tarvittaessa selvennyksiä, lisätietoja ja muutoksia niiden koulutusasiakirjoihin vaadittujen kohtien selkeyden ja kattavuuden varmistamiseksi. WHO:n, laatimisasiantuntijoiden ja AL-ammattikuntien edustajien välisen vastavuoroisen prosessin jälkeen sovittiin kutakin AL-ammattikuntaa koskevasta koulutustekstistä ja esimerkkiopetussuunnitelmasta, jotka sisällytettiin asiakirjan ensimmäiseen luonnokseen.
Asiakirjan ensimmäinen luonnos esiteltiin työryhmän kokouksessa keskustelua varten. Työryhmän kokoukseen osallistui yhteensä 24 asiantuntijaa 13 maasta WHO:n kuudelta alueelta, jotka edustivat asiantuntemusta muun muassa koskien poliittista päätöksentekoa, sääntelyä, terveydenhuoltohenkilöstön koulutusta, kansainvälistä koulutusta ja kliinistä käytäntöä.
Asiakirjan soveltamisalasta, rakenteesta ja sisällöstä kolmen päivän ajan käytyjen keskustelujen jälkeen kokouksessa päästiin yhteisymmärrykseen ja annettiin neuvoja toista luonnosta varten.
Toinen luonnos jaettiin laajemmalle maailmanlaajuiselle asiantuntijaryhmälle vertaisarviointia varten, ja sitä tarkistettiin 28 asiantuntijan palautteen perusteella. Toinen maailmanlaajuinen vertaisarviointi suoritettiin, ja luonnosta tarkistettiin uudelleen 60 asiantuntijan palautteen perusteella. Tämän jälkeen päivitetty luonnos läpikävi kuulemisen, johon osallistui seitsemän asiantuntijaa, jotka tarkastelivat työryhmän kokouksen ja vertaisarviointien jälkeen saavutettua edistystä. Lopullisessa luonnoksessa otettiin huomioon ja käsiteltiin tarpeen mukaan rajausarvioinnin havaintoja ja suosituksia.
Mitä WHO:n vertailuarvio tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita?
ˊWHO:n vertailuarvio antroposofisen lääketieteen koulutuksestaˊ on AL-koulutuksen ensimmäisen vertailuarvio. Asiakirja kuvastaa sitä, mitä AL-yhteisö pitää AL-alan ammattilaisten vähimmäiskoulutuksena, jotta voidaan varmistaa kuluttajansuoja ja potilasturvallisuus, mukaan lukien laadunvarmistus ja asianmukaisen käyttö, jotta voidaan varmistaa AL-alan vaikuttavuus. Vertailuarviot auttavat osaltaan laatimaan AL-alan vertailutyökalupaketin kutakin maata varten.
Asiakirja on kehitetty työkaluksi antroposofisen lääketieteen koulutuksen standardoimiseksi. Vaikka WHO on asiakirjan julkaisija ja WHO on ryhtynyt kaikkiin kohtuullisiin varotoimiin tämän julkaisun sisältämien tietojen tarkistamiseksi, julkaistua materiaalia jaetaan kuitenkin ilman minkäänlaista suoraa tai epäsuoraa takuuta asiasisällön paikkansapitävyydestä. Aineiston julkaiseminen WHO:n toimesta ei merkitse, että WHO hyväksyy, sertifioi, takaa soveltuvuuden tai suosittelee antroposofista lääketiedettä suoraan tai epäsuoraan tai näkee sen tehokkaana ja turvallisena. WHO ei myöskään suosi antroposofista lääketiedettä minkään muun lääketieteellisen käytännön kustannuksella. Vastuu materiaalin tulkinnasta ja käytöstä on lukijalla. WHO ei ole missään tapauksessa vastuussa sen käytöstä aiheutuvista vahingoista.
Näistä rajoituksista huolimatta ˊWHO:n vertailuarvio antroposofisen lääketieteen koulutuksestaˊ on erittäin tärkeä saavutus varmistaakseen antroposofisen lääketieteen ja sen eri ammattiryhmien toiminnan aseman asiallisena ja turvallisena täydentävän ja integroivan lääketieteen systeeminä. Asiakirjassa asetetaan normit ja standardit, ja siinä esitetään terveydenhuollon työntekijöiden vähimmäiskoulutusvaatimukset, jotta he voivat harjoittaa vastaavaa AL-ammattia. Se on hyödyllinen lähdeviittaus, johon voidaan verrata ja arvioida nykyistä käytäntöä, mistä on hyötyä poliittisille päättäjille, terveydenhuollon työntekijöille, koulutuksen tarjoajille ja suurelle yleisölle.
WHO ja antroposofinen lääketiede
WHO:n ja antroposofisen lääketieteen edustajien väliset suhteet juontavat juurensa vuosituhannen alkuun. Aluksi ne perustuivat henkilökohtaisiin suhteisiin ja tunnustukseen AM:n johtohahmojen saavutuksista, kuten lääketieteellisen osaston pitkäaikaisen johtajan Michaela Glöcklerin ja IVAA:n pitkäaikaisen puheenjohtajan Giancarlo Buccherin. Tämä johti siihen, että IVAA:ta pyydettiin säännöllisesti mukaan konsultaatioihin. IVAA oli esimerkiksi aktiivisesti mukana WHO:n asiakirjaa valmisteltaessa "Safety issues in the preparation of homeopathic medicines', (WHO consultation on quality of homeopathic medicines held in Milan, Italy, in June 2007). Asiakirja valmistui 2009.
Toinen tärkeä askel oli WHO:n edustajan Dr Zhang Qi osallistuminen kansainväliseen integratiivisen lääketieteen ja terveyden kongressiin Suttgartissa Saksassa (International Congress for Integrative Health & Medicine, Suttgart, Germany. 9.-11. June 2016). Siellä esitetyt luennot ja esitykset koskien antroposofista lääketiedettä tekivät häneen suuren vaikutuksen. Dr Zhang Qi oli silloin perinteisen ja täydentävän lääketieteen (TCM) yksikön palvelujen tarjonnan ja turvallisuuden osastolla (SDS) johtaja Maailman terveysjärjestön (WHO) päämajassa Genevessä, Sveitsissä.
Keskusteluissa syntyi kutsu käynnistää WHO:n antroposofisen lääketieteen koulutuksen vertailuarvion laatimisprosessi.

